وبسایت دوره‌ها
تدریس در دوره‌ها ورود | ثبت نام
منوی سایت
دسته بندی‌

انواع آموزش و دوره‌های آموزشی


انواع آموزش و دوره‌های آموزشی

مقدمه

آموزش چیست؟  در مورد انواع آموزش و دوره‌های آموزشی چه می‌دانید؟ برای آموزش تعاریف گسترده و زیادی بیان شده است. از افراد ایرانی تا خارجی، قدیمی یا جدید. اما شاید بتوان یک تعریف خوب را برای آموزش این چنین بیان کرد: آموزش فرایند تسهیل یادگیری، یا کسب دانش، مهارت، ارزش، اخلاق، اعتقادات و عادت‌ها است. روش‌های آموزش شامل تدریس، آموزش عملی، داستان گویی، بحث و پژوهش هدایت شده‌ است.

اما تاریخچه آموزش چه؟

به جرات می‌توان گفت تاریخچه آموزش به انسان‌های اولیه بر می‌گردد. آموزش شکار و کشاورزی به یکدیگر از اولین آموزش‌ها در تاریخ بشر است. حتما می‌دانید که اولین دانشگاه جهان نیز در ایران تاسیس شده. دانشگاه جندی شاپور. اما در طول تاریخ آموزش پیشرفت زیادی کرده. امروزه آموزش‌های آنلاین و از راه دور بسیار گسترده شده است. اما فقط اینها نیست. در این مطلب قصد داریم تا شما را با انواع آموزش و دوره‌های آموزشی آشنا کنیم.

انواع روش آموزشی

آموزش از راه دور: در این نوع آموزش، روش‌هایی برای دانشجویان استفاده می‌شود که فارغ از زمان و مکان  بتوانند آموزش مورد نظر خود را دریافت کنند. در این نوع آموزش ارتباط بین معلم و دانش آموز از طریق یک رسانه انجام می‌شود. این رسانه می‌تواند اینترنت، تلویزیون، رادیو و چیزهای دیگر باشد. نرم افزارهای زیادی نیز برای این منظور طراحی شده است. بیگ‌بلو‌باتن و ادوب کانکت از جمله این نرم افزارهاست.

آموزش آزمایشگاهی: انجام یک فعالیت عملی و یادگیری دانش در یک محیط آزمایشگاهی.

آموزش سیار: در این روش آموزشی سعی شده تا مشکل کمبود جا و مراکز ثابت در نقاط دور دست و فاقد مرکز آموزشی، حل شود.

آموزش فرد به فرد: در واقع همان آموزش خصوصی است. یعنی شما یک معلم خصوصی را برای آموزش استخدام می‌کنید.

آموزش‌های برنامه‌ای: در واقع نوعی نظام آموزشی است که سعی می‌کند مهارت‌ها و آموزش‌ها را با استفاده از فناوری‌های نوین از جمله کامپیوتر، اینترنت، تلویزیون و ... با نیازهای دانش آموزان هماهنگ سازد. این روش بر اساس مجموعه‌ای از هدف‌های رفتاری پی‎ریزی شده است و در واقع، کاربردی کردن روان‌شناسی یادگیری در تدریس است.

آموزش‌های توجیهی: نوعی آموزش است که به منظور بازآموزی، تکمیل و ارتقای مهارت و تعلیم آموزش‌های تخصصی همگام با تغییرات تکنولوژی و آشنایی کارکنان تازه وارد با سازمان، سیاست‌ها و رویه‌های جدید است.

آموزش‌های حضوری: یکی از انواع آموزش است که کلیه فعالیت‌هایی که به منظور تسهیل فرآیند یادگیری با نگاه فردی به آموزش و یادگیری، طرح ریزی می‌شود. این نوع آموزش بین یک معلم و چند دانش آموز به صورت متقابل جریان دارد. این نوع آموزش در یک محل مثل کلاس درس انجام می‌شود.

آموزش‌های خودیاری فنی: آموزش‌‌هایی که به‌منظور ارتقای فرهنگ و مهارت‌های فنی جامعه صورت می‌گیرد تا آحاد جامعه بتوانند از هر نوع وسیله، ابزار، دستگاه‌ها و وسایل خانگی مورد استفاده خود حداکثر بهره‌برداری را به‌عمل آورند. آموزش‌های مبتنی بر صلاحیت: آموزش‌هایی که تمام یا بخشی از محتوای آن با هدف ارتقای شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و مهارت‌های مرتبط با شغل طراحی می‌شود. این آموزش‌ها به صورت تخصصی ارائه می‌شود. آموزش‌های نیمه حضوری: شیوه‌ای از آموزش که بخشی از آن در کلاس درس و بخشی دیگر از راه دور و از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود.

آموزش‌های همدلی: نوعی از آموزش که عموما برای افزایش تعامل، فهم مشترک و ارتباط همدلانه بین افراد انجام می‌شود. در این مطلب سعی شد تا مهمترین انواع آموزش برای شما عزیزان به طور مختصر توضیح داده شود. اما بدون شک آموزش انواع دیگری نیز دارد که نشان دهنده گستردگی آن است. با گذشت زمان و ظهور علوم جدید، روش‌های یادگیری و آموزش نیز به روز می‌شود و این نشان دهنده گستردگی مقوله آموزش است.