وبسایت دوره‌ها
تدریس در دوره‌ها ورود | ثبت نام
منوی سایت
دسته بندی‌

بیگ بلو باتن چیست؟

اسفند 3, 1402
تعداد نظرات: 0

بیگ بلو باتن چیست؟

مقدمه

نرم افزار بیگ بلو باتن یک نرم افزار متن‌باز است که به منظور برگزاری کلاس‌های آنلاین، وبینار و سمینارهای آنلاین استفاده می‌شود. استفاده از این نرم‌افزار بسیار ساده است و حتی با یک مرورگر نیز می‌توان از امکانان آن استفاده کرد. بیگ بلو باتن همه‌ی امکانات لازم برای برگزاری یک کلاس یا کنفرانس را دارد. پخش ویدئو و صدا، گفتگوی متنی و چت، ضبط جلسات، سمینار، ارسال و دریافت فایل و ... . این‌ها از جمله امکاناتی است که باعث شده بیگ‌بلوباتن به یکی از اولین انتخاب‌های برگزاری کلاس و جلسات آنلاین تبدیل شود. یادداشت نویسی، رای گیری، اتاق‌های استراحت، ارائه از طریق پاورپوینت و همین طور تخته سفید از دیگر امکانات منحصر به فرد این نرم افزار است.

تاریخچه

بیگ بلو باتن ابتدا در سال 2007 و در دانشگاه کارلتون کانادا طراحی شد. شخصی به نام ریچارد آلام این نرم افزار رو طراحی کرد. در سال 2009 آلام به همراه دو فرد دیگر به نام‌های دنیس گونجانین و فرد دیکسن در سال 2009 کدهای بیگ بلو باتن را در کد گوگل ادقام کردند و Blindside Network را تشکیل دادند. در سال 2010 بود که امکان تخته سفید نیز به این نرم افزار اضافه شد. با این ویژگی شما می‌توانید یک فایل را در برنامه آپلود و آن را ارائه کنید. همچنین یک رابط برنامه نویسی به آن اضافه شده. به این ترتیب می‌توان با سایر نرم‌افزارها و پلتفرم‌ها مثل وردپرس، جوملا، ساکای و ... ارتباط بر قرار کرد. امکان ضبط و پخش هم در سال 2011 توسط توسعه دهندگان آن، به بیگ بلو باتن اضافه شد.

ویژگی‌های بیگ بلو باتن

در یک کلاس آنلاین شما می‌توانید به عنوان ناظر یا بیننده حضور داشته باشید. هر کدام از این موقعیت‌ها امکانات مخصوص به خود را دارد. شما به عنوان بیننده وارد کلاس می‌شوید. می‌توانید کنفرانس صوتی داشته باشید با دیگران چت کنید و دوربین خود را هم به اشتراک بزارید. اگر هم ناظر باشید در واقع همان استاد کلاس هستید. می‌توانید دیگران فعال یا غیر فعال کنید، کسی را از کلاس یا جلسه بیرون کنید و هر کسی را که خواستید به عنوان یک ارائه دهنده مشخص کنید. این شخص می‌تواند فایلی را آپلود و برای دیگران ارائه کند.

برخی از ویژگی‌های بیگ بلو باتن

تعیین تاریخ عضویت ایجاد پیامد خوشامد گویی به دلخواه خودتان امکان استفاده در سیستم عامل لینوکس رایگان و متن باز است ایجاد محدودیت برای ورود دانش آموزان قبل از ورود استاد به کلاس ضبط و پخش ارائه نظارت بر دوره‌های آموزشی فعال و پیام دادن به هر جلسه ارتباط دادن هر جلسه به کلاس‌های قبلی امکان برقراری ویدئو کنفرانس مدیریت کلاس‌های ضبط شده تنها با یک افزونه

آیا بیگ بلو باتن برای موسسات آموزشی و معلمان مناسب است؟

این نرم افزار امکانات خاصی را در اختیار معلمین قرار می‌دهد. معلمین می‌توانند تا صدای خود، اسلاید، چت، فیلم و صفحه نمایش خود را با دانش آموزان به اشتراک بگذارند. یک نظر سنجی ایجاد کنند و از این طریق دانش آموزان را در مسائل آموزشی درگیر کنند.

تخته سفید

یکی از امکانات جالب بیگ بلو باتن، تخته سفید موجود در آن است. با استفاده از ویژگی تخته سفید، معلمین می‌توانند نکات مهم را به صورت اتومایتک به دانش آموران ارائه دهند. همچینین می‌توانند با زوم کردن برجسته کردن و نوشتن در اسلایدها، توجه دانشجویان را بیشتر به نکته خاصی جلب کنند.

امکانات وب کم در بیگ بلو باتن

در اتصال وب کم به یک کلاس یا جلسه هیچ محدودیتی وجود ندارد. تنها چیزی که باید به آن توجه داشت پهنای باند است.

نقاط ضعف بیگ بلو باتن

هنگام برگزاری کلاس آنلاین امکان سوال پرسیدن وجود ندارد. حین به اشتراک گذاری وب امکان دیدن سایر جزئیات مثل چت‌های دیگران وجود ندارد. سرعت باز شدن ویدئوها پایین است.

چند نکته در مورد بیگ بلو باتن

بیگ بلو باتن یک نرم افزار منبع باز است. این یعنی هر کس می‌تواند بدون هیچ هزینه‌ای آن را توسعه دهد. این نرم افزار یک api دارد که می‌توان آن را توسعه داد و به هر سیستم مورد نیازی وصل کرد. می‌توان فایل‌های صوتی، تصویری و حتی انواع فایل را با دیگران به اشتراک گذاشت. می‌توان انواع فایل‌های پی دی اف و پاورپوینت را در آن به اشتراک گذاشت. قابلیت تخته سفید آن می‌تواند به ارائه بهتر و قوی تر کمک کند. امکان چت خصوصی بین دانشجویان و دانشجو و استاد وجود دارد. امکان ضبط وبینار در این نرم افزار وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود تا هر زمان که خواستید بتوانید از محتوای آموزشی کلاس استفاده کنید.

کاربردهای نرم افزار بیگ بلو باتن

کلاس‌های مجازی یکی از مهم‌ترین کاربردهای این نرم افزار است. امروزه که ویروس کرونا باعث تعطیلی کلاس‌های درس مدارس و آموزشگاه‌ها شده اهمیت نرم‌افزارهایی مثل بیگ بلوباتن بسیار بیشتر شده. با استفاده از بیگ بلو باتن می‌توان کلاس‌های آموزشی را بدون محدودیت و با امکانات خوب برگزار کرد. جلسات اداری نیز از دیگر کاربردهای این نرم افزار است. شرکت‌ها می‌توانند جلسات اداری خود را بدون محدودیت با این نرم افزار برگزار کنند. امکان ارتباط آنلاین و تصویری این نرم افزار، مهمترین قابلیت آن برای برگزاری جلسات اداری است.با نرم افزار بیگ بلو باتن می‌توانید کنفرانس‌های خود را هم برگزار کنید. امکان به اشتراک‌گذاری صفحه نمایش قابلیتی است که می‌توان از آن برای برگزاری یک ویدئو کنفرانس قدرتمند استفاده کرد. آموزش الکترونیکی نیز از جمله مواردی است که در بیگ بلوباتن امکان انجام آن وجود دارد. منظور من آموزش آنلاین نیست. شما می‌توانید یک فایل آموزشی اعم از صوتی، تصویری و حتی فایل‌های مایکروسافت را در این نرم افزار به اشتراک بگذارید. برگزاری وبینار هم از کاربردهای مهم این نرم افزار است. وبینار یعنی سمینارهایی که به صورت آنلاین و بر بستر وب برگزار می‌شود. با امکاناتی که این نرم افزار قدرتمند در اختیار کابرانش قرار می‌دهد می‌توان یک وبینار با کیفیت برگزار کرد.