وبسایت دوره‌ها
تدریس در دوره‌ها ورود | ثبت نام
منوی سایت
دسته بندی‌

مقایسه نرم افزارهای آموزش آنلاین


مقایسه نرم افزارهای آموزش آنلاین

مقدمه

با توجه به گسترش تکنولوژی و تاثیر آن بر همه‌ی بخش‌های زندگی، امروزه برگزاری کلاس‌ها، سمینارها، جلسات اداری و بسیاری موارد دیگر تحت تاثیر فناوری قرار گرفته. بنابراین مقایسه نرم افزارهای آموزش آنلاین برای کسانی که قصد برگزاری کلاس یا سمیناری را به صورت آنلاین دارند بسیار مهم است. گسترش ویروس کرونا هم مزید بر علت شده تا تقریبا همه‌ی ما یک ارتباط از راه دور حتی به صورت تماس تصویری برقرار کرده باشیم. برای این منظور نرم افزارها و پلتفرم‌های مختلفی ارائه شده که هر کدام ویژگی‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف مربوط به خود را دارد. در این مطلب قصد داریم تا تعدادی از این نرم افزارها را برای شما معرفی کنیم.

Zoom

زوم یک نرم افزار چینی و بسیار معروف در خصوص برگزاری سمینار، کلاس و جلسات به صورت آنلاین است. با استفاده از این نرم افزار می‌توانید یک وبینار 40 دقیقه‌ای را با 100 نفر شرکت کننده به صورت رایگان، برگزار کنید. این نرم افزار قابلیت افزایش ظرفیت تا 500 نفر را هم دارد. البته برای این مورد باید هزینه آن را پرداخت کرد. همچنین قیمت مناسب این نرم افزار نیز باعث شده تا جز محبوب‌ترین نرم افزارهای برگزاری جلسات آنلاین قرار بگیرد.

نقاط قوت زوم

این نرم افزار به لیست مخاطبین شما دسترسی دارد و اگر آنها نیز این نرم افزار را رو گوشی خود داشته باشند می‌توانید ببینید. در حین برگزاری جلسات و سمینارهای چند نفره می‌توانید ارتباط خصوصی با شخصی دیگر داشته باشید. اکثر شبکه‌های ارتباطی را پشتیبانی می‌کند و در سرعت پایین اینترنت نیز کیفیت خوبی دارد.

نقاط ضعف زوم

این نرم افزار از نظر امنیتی دارای مشکلاتی است و هکرها توانایی دسترسی به سیستم شما را دارا هستند. نام‌های کاربری بسیار ساده و قابل حدسی برای شرکت کنندگان در نظر می‌گیرد. رمزنگاری بسیار ضعیفی دارد که باعث شده نگرانی‌های امنیتی در مورد این نرم افزار را افزایش دهد.

پلتفرم اسکای روم

اسکای روم یک سرویس ایرانی و بسیار قدرتمند است که توانسته رضایت کاربران خود را به خوبی جلب کند. این سرویس ارتباطی امن، پایدار و با کیفیت را برای کاربران خود ایجاد می‌کند. این سرویس توسط مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت توسعه داده شده. یکی از مهمترین ویژگی‌های منحصر به فرد این پلتفرم، امکان برگزاری جلسات آنلاین در وبسایت شخصی افراد یا سایت‌های شرکتی آنهاست. همچنین برای استفاده از این پلتفرم نیازی به نصب هیچ نرم افزاری نیست و این یعنی با هر سیستم عاملی می‌توان از آن استفاده کرد.

نقاط قوت اسکای روم

برای استفاده نیاز به نصب هیچ نرم افزاری نیست. با هر سیستم عاملی می‌توان از آن استفاده کرد. دارای محیط فارسی است و برای نمایش حروف فارسی هیچ مشکلی ندارد. مصرف اینترنت بسیار پایینی دارد. پشتیبانی مناسبی از آن می‌شود.

نقاط ضعف اسکای روم

سخنران کلاس به اینترنت با سرعت بالاتر از 1.5 نیاز دارد.

نرم افزار ادوب کانکت

ادوب کانکت یک نرم افزار بسیار معروف و محبوب برای برگزاری کلاس‌های آنلاین است. این نرم افزار محصول شرکت ادوبی است که تولید کننده نرم افزارهای محبوبی مثل فوتوشاپ است. کار با این نرم افزار ساده است و به اینترنت با سرعت بالا نیز نیازی ندارد. به همین دلیل بسیار پرطرفدار و پرکاربر است.

نقاط قوت ادوب کانکت

به راحتی نصب می‌شود و محیط کاربری ساده‌ای دارد. حتی کسانی که تجربه‌ای در مورد شرکت در این نوع کلاس‌ها ندارند به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. افرادی که اینترنت با سرعت پایین دارند نیز می‌توانند به راحتی از آن استقاده کنند. سخنران نیز برای برگزاری کلاس نیاز به اینترنت با سرعت بالا ندارد. در این نرم افزار می‌توان در محیط کلاس یا وبینار نظر سنجی برگزار کرد. این یعنی بلافاصله بعد از پایان وبینار می‌توان بازخورد آن را گرفت. امکان تغییر شکل ظاهری صفحه با توجه به نیاز و علاقه شما وجود دارد. ارتباط در این نرم افزار بسیار پایدار و قدرتمند است و نسبت به سایر نرم افزارها ارتباط با کیفیت‌تری ارائه می‌دهد.

نقاط ضعف ادوب کانکت

برای نمایش زبان فارسی کمی مشکل دارد و بعضی از حروف را به خوبی نشان نمی‌دهد.البته در مقایسه نرم افزارهای آموزش آنلاین نباید فقط به خود نرم افزارها توجه کرد. بلکه الویت اول، نیازهای خود شماست. همچنین توجه داشته باشید که برخی از امکانات در همه‌ی نرم افزارها و پلتفرم‌ها وجود دارد.

پلتفرم کلیک میتینگ

این سرویس نیز به صورت پلتفرم است و برای استفاده از آن نیازی به نصب نرم افزار نیست. این سرویس نیز خدمات خوبی را در خصوص برگزاری وبینارها ارائه می‌دهد. اما از پشتیبانی خوبی برخوردار نیست.

نقاط قوت کلیک میتینگ

این سرویس نیاز به نصب نرم افزار ندارد. محیط آن قابل چینش و تنظیم است و می‌توان بر اساس نیاز و سلیقه آن را تغییر داد. امکانی به نام اتاق انتظار دارد که شرکت کنندگان قبل از ورود به کلاس یا وبینار توضیحاتی را دریافت می‌کنند.

نقاط ضعف کلیک میتینگ

از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند و کاربران فارسی زبان در استفاده از آن به مشکل زیادی برخورد می‌کنند. محیط کاربری آن اصلا راحت نیست. بسیاری از کسانی که برای اولین بار وارد آن می‌شوند بسیار سردرگم می‌شوند. پشتیبانی بسیار ضعیفی دارد و باعث شده تا کاربران رضایت خوبی از کار با آن نداشته باشند.

نرم افزار بیگ بلو باتن

بیگ بلو باتن یک نرم افزار اوپن سورس است. این نرم افزار، برای برگزاری کلاس‌های آنلاین بسیار قدرتمند است. از مهمترین ویژگی‌های آن رایگان بودن آن است. البته برای استفاده از آن باید هزینه‌ای بابت سرور پرداخت شود. این نرم افزار در کنار ادوب کانکت از معروفترین نرم افزارهای آموزش آنلاین در جهان است. اما این به معنی بی نقص بودن آن نیست.

نقاط قوت بیگ بلو باتن

تعیین تاریخ عضویت ایحاد محدودیت برای ورود شرکت کنندگان یا دانشجویان به کلاس یا وبینار رایگان و متن باز بودن ایجاد پیام خوشامد گویی برای کاربران

نقاط ضعف بیگ بلو باتن

هنگام برگزاری کلاس آنلاین امکان سوال پرسیدن وجود ندارد. حین به اشتراک گذاری وب کم، امکان دیدن سایر جزئیات مثل چت‌های دیگران وجود ندارد. سرعت باز شدن ویدئوها خیلی پایین است.