وبسایت دوره‌ها
تدریس در دوره‌ها ورود | ثبت نام
منوی سایت
دسته بندی‌

نرم افزارهای آموزش آنلاینی که نمی شناسید


نرم افزارهای آموزش آنلاینی که نمی شناسید

مقدمه

با شیوع کرونا در دنیا، سبک زندگی مردم تغییر زیادی کرد. دید و بازدیدها، کار، مهمانی، آموزش و بسیاری موارد دیگر تحت شعاع این موضوع قرار گرفت. اما در بین همه‌ی این موارد، آموزش اهمیت بسیاری پیدا کرد. برگزاری کلاس‌های درس و آموزش‌های دیگر به طور حضوری، به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد. در اینجا بود اهمیت کلاس‌های آنلاین و نرم افزارهای آموزش آنلاین دو چندان شد. تا قبل از این همه گیری خیلی از ما در مورد آموزش‌های آنلاین و از راه دور چیزهایی شنیده بودیم. اما امروزه تقریبا می‌توان گفت همه‌ی ما در مورد آن شنیده‌ایم. نرم افزارها و پلتفرم‌های زیادی نیز برای اینکار وجود دارد. احتمالا خیلی از شما نام نرم افزارهای ادوب کانکت، بیگ بلو باتن، اسکای روم و زوم را شنیده باشید. اما فقط اینها نیست. نرم افزارهای دیگری نیز وجود دارد که شاید اسم آنها را نشنیده باشید. اما از نظر کیفیت دست کمی از نرم افزارهای معروف ندارند. در این مطلب تعدادی از آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

برخی از نرم‌افزارهای آموزش آنلاین

Cisco Webex Meeting

این نرم افزار در ابتدا برای برگزاری جلسات آنلاین استفاده می‎شد. اما با توجه به ویژگی‌ها و امکاناتی در اختیار کابران خود قرار داد به سرعت مورد توجه قرار گرفت. یکی از قابلیت‌های منحصر به فرد این نرم افزار برگزاری جلسات و کلاس‌های درس با ظرفیت هزار نفر است که در نوع خود بی‌نظیر است. امکانات این سرویس همزمان با کسب و کار شما رشد می‌کند و می‌توانید با توجه به نیازهای خود امکانات این نرم افزار را تغییر دهید. یک نکته جالب در مورد این نرم افزار این است که در 22 نقطه در دنیا دارای دیتا سنتر است. این موضوع باعث شده تا به هیچ عنوان در حین برگزاری جلسات دچار افت کیفیت نشوید. همچنین رمز نگاری فوق قوی آن، این نرم افزار در حد نرم افزارهای نظامی امن کرده است.

Schoology learning

این نرم افزار بیش از 10 سال است که در غالب پروژه PowerSchool Unified Classroom در حال فعالیت است. هدف این برنامه ایجاد کیفیت و دسترسی مناسب برای معلمین و دانش آموزان است تا بتوانند کلاس‌های درس خود را به راحتی و با کیفیت مناسب برگزار کنند.

Blackboard Collaborate

با استفاده از این نرم افزار به راحتی و با چند کلیک می‌توانید کلاس آنلاین برگزار کنید. این نرم افزار برای کسانی که قصد دارند تا کلاس را به صورت تعاملی بین دانش آموزان و دانشجویان اجرا کنند بسیار مناسب است. این نرم افزار بسیار انعطاف پذیر است و به راحتی می‌توانید محیط آن را شخصی سازی کنید. این نرم افزار کلاس‌ها را فراتر از مجازی برگزار می‌کند. حتی بسیاری از دانش آموزان و دانشجویانی که از این نرم افزار استفاده می‌کنند بعد از مدتی فراموش می‌کنند که در کلاس فیزیکی حضور ندارند. از قابلیت‌های این نرم افزار سازگاری با نرم افزارهایی مثل Dropbox, One drivr و google است. Blackboard Collaborate یک گزینه کامل برای موسسات دولتی و خصوصی است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این نرم افزار، قابلیت پیگیری و تحلیل آن برای معلمین است.

Panopto

این نرم افزار از سال 2007 فعالیت خود را آعاز کرده است. قدرت و کیفیت بالای این نرم افزار باعث شده تا موسسات و شرکت‌های بزرگی، از آن استفاده کنند. دانشگاه‌ها و شرکت‌ها و موسسات تجاری از جمله GE و Qualcomm و New York Life و Duke و Stanfordو Oxford از مشتریان Panopto هستند. این نرم افزار در مقایسه‌ای که بین نرم افزارهای آموزش آنلاین انجم شده به مدت 3 سال یکی از بهترین‌ها انتخاب شده.

wizIQ

wizIQ یک پلتفرم مبتنی بر فضای ابری است. تقریبا بیش از 400 هزار نفر با استفاده از این نرم افزار توانسته‌اند دانش آموخته شوند. wizIQ برای شرکت‌ها ، معلمین، دانش آموزان و کسانی که قصد دارند تا جلسات و کلاس‌های خود را به صورت آنلاین برگزار کنند بسیار مناسب است. کار کردن با آن بسیار راحت است و از انواع فایل‌ها پشتیبانی می‌کند. یکی از ویژگی‌های جالب آن ذخیره اطلاعات در فضای ابری است. این موضوع باعث شده تا شما در هر زمان و مکانی بتوانید به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید. این سرویس از یک کتابخانه یکپارچه استفاده می‌کند که باعث شده تا این ویژگی در دسترس باشد.

LearnCube

LearnCube نرم افزاری است که برای برگزاری کلاس‌های درس بسیار مناسب و کامل است. بسیاری از نرم افزارهای موجود در بازار بیشتر برای برگزاری جلسات آنلاین طراحی شده‌اند و بعدا ویژگی‌هایی برای برگزاری کلاس‌های درس به آنها اضافه شده است. اما LearnCube اینطور نیست و هدف اصلی از ایجاد آن برای کلاس‌های درس است. با کمک این نرم افزار معلمین دید بهتری نسبت به کلاس و کنترل آن دارند. البته کار کردن با آن در ابتدا کمی سخت است. اما بعد از مدتی کار با آن بسیار لذت بخش می‌شود.

VEDAMO

VEDAMO یکی دیگر از پلتفرم‌های آموزش آنلاین و از راه دور است. این پلتفرم یک راه کار جامع و کامل برای برگزاری کلاس‌های درس آنلاین است. در این سرویس، تعامل بسیار خوبی بین استاد و دانشجو برقرار می‌شود که این یک ویژگی مثبت این سرویس است.

Newrow Smart

Newrow Smart یکی دیگر از سرویس‌های آموزش از راه دور است. برای استفاده از این پلتفرم تنها کافی است تا از مرورگر خود استفاده کنید. هیچ نیازی به نصب نرم افزار و افزونه نیست و کار کردن با آن بسیار راحت و دلچسب است. خبری از کارهای پیچیده مدیریتی نیست و تنها با کلیک بر روی یک لینک می‌توانید وارد کلاس شوید. نرم افزارهای آموزش آنلاین و پلتفرم‌هایی که در این مطلب معرفی شد در کشور ما شناخته شده نیستند و استفاده بسیار کمی دارند. البته برخی مشکلات مثل تحریم و سرعت اینترنت نیز مزید بر علت شده تا استفاده از این نرم افزارها مورد توجه قرار نگیرد. اما به هرحال باید توجه داشت که هنگام انتخاب نرم افزار یا سرویس برای برگزاری کلاس آنلاین یا جلسات اداری، باید نیازهای خودمان را در نظر بگیریم و سپس از بین گزینه‌های موجود انتخاب کنیم.