وبسایت دوره‌ها
تدریس در دوره‌ها ورود | ثبت نام
منوی سایت
دسته بندی‌

چگونه می توانیم با ارائه دوره های آنلاین کسب درآمد کنیم؟


چگونه می توانیم با ارائه دوره های آنلاین کسب درآمد کنیم؟

مقدمه

تا به حال چند مرتبه پیش آمده که برای پیدا کردن جواب یک سوال، آموزش یک موضوع یا برای تماشای فیلم و سرگرمی به اینترنت مراجعه کنید؟ پس از حل مشکل یا رفع نیاز چه احساسی داشتید؟ بله! به احتمال زیاد هر بار که به مشکلی برمیخورید و پاسخ آن را به راحتی با چند دقیقه جست و جو در اینترنت پیدا می کنید، احساس شادی و رضایت می کنید و حتی آن را به دوستان و اطرافیان پیشنهاد می دهید!اما در مقابل، چند بار پیش آمده که برای پاسخ پرسش خود جواب درستی نگرفته اید یا این که پاسخ ها به صورت تکه تکه بوده و شما را برای آموزش یک موضوع کلافه کرده است! آیا تابه‌حال به این فکر کرده اید که خودتان با تسلط بر یک موضوع به آموزش آن بپردازید و به قول معروف خودتان مرجعی برای آموزش یا پاسخگویی به مطلبی جدید یا مهم شوید؟تاکنون به این فکر کرده اید که مهارت خود را با ارائه دوره های مجازی و آنلاین به فروش بگذارید؟می دانید که مهارت شما هر چند هم ساده که به نظر برسد، می تواند نیاز چند هزار نفر را برآورده کند؟آیا به این فکر کرده اید که با تعریف یک دوره مجازی یا آنلاین به صورت دائم درآمد کسب کنید؟ شاید در نگاه اول به این فکر بیفتید که من مهارتی بلد نیستم که بتوانم آن را آموزش دهم! یا این که هر چیزی که من یاد گرفته ام، مشابه آن در سایت ها و فروشگاه های آموزشی دیگر موجود است! در این خصوص باید به عرضتان برسانم که اشتباه شما دقیقا همین جا است!) نکته در این جاست که برای تدریس و آموزش یک دوره نیازی نیست که شما به مرحله استادی رسیده باشید، بلکه نیاز دارید تا کمی بیشتر از دیگران در خصوص آن موضوع بدانید تا بتوانید آن را آموزش دهید.ناگفته نماند که هر چه دانش و تسلط شما روی موضوعی که تدریس می کنید، بیشتر باشد، رضایت مخاطبین از دوره شما بیشتر خواهد بود و این مطلب فروش شما را بالاتر خواهد برد، اما این دلیل نمی شود که دست روی دست بگذارید و هیچ کاری نکنید! چرا که افرادی که از ابتدا قدم در این عرصه گذاشته و درآمدهای هنگفتی از این طریق کسب کرده اند نیز از ابتدا کامل نبوده اند.امروزه حوزه کسب و کار آموزش آنلاین به یکی از داغ ترین حوزه های کسب و کار اینترنتی تبدیل شده است و افراد زیادی با استفاده از آن به شهرت و ثروت هنگفتی رسیده اند. در این خصوص نیازی به آوردن مثال نیست! چون هر کدام از شما که مشغول مطالعه این مقاله هستید، افرادی را می شناسید که با قدم گذاشتن به این عرصه دریچه ای جدید به زندگی خود بازکرده اند. در کشور ما نیز هم اکنون این نوع از آموزش کاملا جا افتاده است و در حال تبدیل شدن به بزرگ ترین رقیب برای آموزشگاه ها و حتی دانشگاه های سنتی است.بر اساس تحقیقات صورت گرفته، تا سال ۲۰۲۱ درآمد حاصل از آموزش آنلاین به بیش از ۲۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ دلار خواهد رسید! پس چرا شما تلاشی نمی کنید تا در این بازار بزرگ سهمی داشته باشید؟

از کجا باید شروع کنم؟

همه ما مهارت هایی داریم که ما را از افراد دیگر متمایز می کند. این مهارت می تواند هر چیزی باشد که شما تصور می کنید می توانید آن را آموزش دهید، مانند آموزش یک نرم افزار مهندسی، یک برنامه طراحی مانند فتوشاپ یا paint، یک دوره آموزشی کسب مهارت فنی، آموزش برنامه نویسی یا طراحی اپلیکیشن یا حتی روش جدیدی برای پخت یک غذا مانند قورمه سبزی!

یک لیست از تمام مهارت هایی را که بر آن ها تسلط دارید، تهیه کنید. توجه داشته باشید که هر مهارتی را که در آن تخصص دارید، یادداشت کنید، چرا که آموزش شما هر چقدر هم که ساده باشد، می تواند برای گروه زیادی از مخاطبین جذاب باشد و به آن نیاز داشته باشند.

نیازهای بازار را بسنجید

پس از تهیه لیست مهارت های خود، آن ها را دسته بندی کنید و به آن چارچوب دهید. به زبان ساده تر حوزه هایی را که قصد دارید برای آن ها آموزش آنلاین تهیه کنید، مشخص کنید. برای مثال دسته های اصلی شما می تواند به صورت آموزش دروس دانشگاهی، آموزش مهارت های عمومی، آموزش نرم افزارهای تخصصی، آموزش مهارت های فنی و ... باشد. این دسته بندی به شما کمک می کند تا هدفمندتر برای تولید محتوای خود برنامه ریزی کنید. علاوه بر آن می توانید تشخیص دهید که در چه حوزه هایی می توانید بیشتر فعالیت کنید و بازار به کدام بخش از مهارت های شما بیشتر نیاز دارد.

ممکن است نیاز به آموزش یک مهارت به شدت در بین مردم احساس شود. اما آموزش چندانی برای آن وجود نداشته باشد. در این حالت شما کار راحتی دارید، چرا که رقبای مطرحی در آن حوزه ندارید و می توانید به فروش و شهرت خوبی دست پیدا کنید. اما اگر نمونه های فراوانی از آموزش آنلاین شما موجود باشد، کمی کار سخت می شود. چرا که باید بتوانید از لحاظ کمیت، کیفیت و قیمت دوره آموزشیتان با دیگر حریفان به رقابت بپردازید.

چارچوب دوره آموزشی خود را مشخص کنید

تبریک می گوییم! چرا که اگر قدم های قبلی را به خوبی برداشته باشید، گام اول را با موفقیت پشت سر گذاشته اید. این مرحله جایی است که شما دسته بندی آموزش های خود را انجام داده اید و هم اکنون قصد دارید برای یکی از دوره هایتان تولید محتوا کنید.

پیش از شروع کار شما باید سرفصل های موضوعاتی که قصد آموزش آن ها را دارید، تهیه کنید. پیشنهاد می کنم که برای این مرحله وقت بگذارید و بر روی سرفصل ها، زیر عنوان ها، اَشکال، نمودارها و هر چیزی که قصد دارید که در دوره بگنجانید، خوب فکر کنید.

ناگفته نماند که در این مرحله ممکن است تمامی مواردی که باید به آموزش آن ها بپردازید، برایتان مشخص نباشد و پس از مطالعه بیشتر در حین کار یا تدوین دوره به آن ها پی ببرید. حتی ممکن است مجبور شوید که جهت اضافه کردن و یا حذف برخی مباحث برخی از قسمت ها را دوباره تدوین کنید. نا امید نشوید! چرا که تهیه یک دوره آموزشی مجازی باکیفیت، نیاز به صرف زمان و مطالعه بسیار دارد و مطمئن باشید هر چه بهتر این کار را انجام دهید، می توانید به فروش بیشتری دست پیدا کنید.

برای شروع تدریس به چه امکاناتی نیاز دارم؟

خبر خوش این است که شما برای تدریس دوره آموزش آنلاین به هیچ امکانات سخت افزاری پیچیده ای نیاز ندارید! مهم ترین چیزی که شما به آن احتیاج خواهید داشت یک کامپیوتر و در صورت نیاز یک میکروفون برای ضبط صدا است. در صورتی که از لپ تاپ استفاده کنید، حتی می توانید با استفاده از میکروفون خود دستگاه صدا را ضبط کنید و احتیاج به ابزار جداگانه ای نخواهید داشت. اما اگر قصد آموزش یک مهارتی را داشته باشید که نیاز به ضبط فیلم و تصویر داشته باشد، استفاده از یک دوربین معمولی یا یک گوشی موبایل با کیفت دوربین بالا کفایت می کند.

دقت کنید که برای تهیه دوره آموزشیتان تحت تاثیر جو قرار نگیرید و برای تهیه نخستین دوره های خود ابزار گران قیمتی تهیه نکنید. چرا که اگر در ماه های اول فروش بالایی را تجربه نکنید، ممکن است به طور کل مایوس شوید!

دوره آموزشی خود را به چه روشی تدریس کنم؟

این مورد کاملا دست شما است و به خلاقیت شما بستگی دارد. شما می توانید از روش های مختلفی مثل آموزش متنی، صوتی، ویدئویی، اینفوگرافیک، ویدئویی، ترکیبی یا هر روش دیگری که فکر می کنید به فروش بیشتر شما کمک می کند، استفاده کنید. بنابراین باید بهترین قالب را برای ارائه دوره آموزشی خود پیدا کنید. من به شخصه به شما پیشنهاد می کنم که اگر در حوزه آموزشی شما قبلا دوره های مشابهی تعریف شده اند، آن ها را مشاهده کنید یا حداقل پیش نمایش ها و معرفی هایی را که برای ارائه دوره ها به صورت رایگان ارائه شده اند، مشاهده کنید، نقاط ضعف و قوت آن ها را بررسی کنید و از این نکات در تهیه دوره آموزشی خودتان بهره ببرید.

جلسات دوره های آموزشی خود را بسیار طولانی یا بسیار کوتاه نکنید. سعی کنید محتوای آموزشی شما یکدست و پیوسته باشد. مطالب خیلی پیچیده را در ابتدای مباحث عنوان نکنید، چرا که پیچیدگی بیشتر و فهم کمتری را به دنبال خواهد داشت و این بر روی فروش شما به شدت تاثیر می گذارد.

پس از تهیه جلسات دوره آموزشی، آن را چند بار مشاهده کنید و خطاهای موجود را برطرف کنید. مطمئن باشید که هیج خطایی در محتوای ارائه شده شما وجود نداشته باشد.

سعی کنید جلسه یا جلسات اول دوره را به صورت رایگان ارائه کنید تا اعتماد مخاطبین نسبت به محتوا و دوره آموزشی شما افزایش پیدا کند.

توجه داشته باشید که رضایت مشتریان از کیفیت و محتوای دوره شما باید هدف اصلی شما باشد، نه تلاش برای فروش بیشتر محصول!

چگونه دوره آموزشی خود را به فروش برسانم؟

برای این کار چند گزینه پیش رو دارید:

  • اگر خودتان وبسایتی داشته باشید که جهت این کار طراحی شده باشد، می توانید آن را امتحان کنید. البته برای این کار نیاز دارید تا مهارت های دیگری از جمله زبان های کدنویسی، سئو، بازاریابی و ... را فرابگیرید تا بتوانید محصول خود را مطرح کنید و به فروش برسانید. اما برای یادگیری این مهارت ها نیاز به صرف هزینه و ماه ها زمان خواهید داشت! در حالی که هدف شما این است که مهارت تخصصی خود را تدریس کنید و به فروش برسانید!
  • روش دوم کمک گرفتن از شبکه های اجتماعی است. شما می توانید با استفاده از این شبکه ها بخش کوچکی از محتوای خود را منتشر کنید و از مخاطبین خود بخواهید تا در صورت تمایل به دریافت کامل دوره محصول شما را خریداری کنند. می توانید از دوستان و آشنایان کمک بگیرید. با صرف هزینه در صفحات و کانال های پرمخاطب تبلیغ کنید و ... گرچه این روش، روش بدی برای فروش نیست، اما من این روش را به عنوان مکملی برای راه حل سوم پیشنهاد می کنم. چرا که احتمال به نتیجه رسیدن این روش نیز چندان قطعی نخواهد بود.
  • روش راحت تر این است که دوره های آموزشی خود را در سایت هایی که به صورت تخصصی به تدریس و فروش دوره های آنلاین می پردازند، به فروش برسانید. در این روش شما تنها باید دوره خود را در سایت های مد نظر آپلود کنید و آن ها فرایند پرداخت، فروش و تمامی موارد مطرح شده قبلی را مدیریت می کنند. برخی از این سایت ها همچنین صاحب صفحات و شبکه های اجتماعی با اعضای زیادی هستند که می توانند در تبلیغ موثرتر دوره شما و رسیدن هر چه سریع تر به هدفتان شما را یاری کنند.

خودتان را محدود نکنید!

سعی کنید که خودتان را محدود به تعریف یک یا دو دوره آموزشی نکنید و منتظر برای فروش آن نمانید. فعال باشید و سعی کنید از هر چیزی که فکر می کنید می تواند برای شما فروش داشته باشد و نیاز مردم را برطرف کند، استفاده کنید. برای مثال اگر در زمینه انواع روش های خیاطی مهارت دارید، پس از آموزش اولین روش و ارائه آن، روش های دیگر را تولید و برای فروش آماده کنید یا در خصوص بهینه سازی سایت، پس از آموزش دوره های کدنویسی PHP و HTML دوره های آموزش سئو و محتوا را به مخاطبین خود پیشنهاد دهید.

کلام آخر

آموزش آنلاین روشی است که امروزه تقریبا در تمامی نقاط جهان مرسوم شده و روز به روز در حال گسترش است. فضای وب حوزه گسترده ای است که این امکان را فراهم می آورد تا هر شخصی با توجه به توانایی و زمانی که می تواند به آن اختصاص دهد، کسب درآمد کند. ارائه دوره های آموزش آنلاین یکی از راحت ترین روش هایی است که هر شخص با توجه به توانایی ها و مهارت های خود، می تواند به صورت دائم کسب درآمد کند. نگران این نباشید که هیچ مهارتی وجود ندارد که شما بتوانید آن را آموزش دهید. کافی است کمی بر روی مهارت های خود متمرکز شوید تا متوجه شوید که ساده ترین مهارت های شما ممکن است برای افراد زیادی در سطح جامعه ما راهگشا باشد. پس آستین هایتان را بالا بزنید و از همین امروز خودتان را برای آموزش و کسب درآمد دائم و نامحدود محک بزنید.